
ORIGINEEL OBSURV | KAART
.png)
Bij het tekenen van een nieuw object of het wijzigen van een bestaand object kunt u de geometrie van een ander object gebruiken. Dit wordt door veel klanten gedaan die nog geen koppeling met de BGT hebben; zij kopiëren dan de juiste geometrie van een referentielaag, bijvoorbeeld een shapefile die als aparte kaartlaag door de applicatiebeheerder is aangemaakt.
Maar ook met een BGT-koppeling is het kopiëren van de geometrie wel eens nodig. Bijvoorbeeld wanneer een object geen parkverharding (groenelement) is maar een wegvakonderdeel.
Binnen groenelementen is geometrie kopiëren niet nodig, u geeft dan gewoon aan dat een vlak geen gras maar een beplanting is. Maar tussen groen en wegen is kopiëren dus wel nodig:
geef aan een nieuw object te willen tekenen of selecteer een te wijzigen object
zorg dat u genoeg op de kaart bent ingezoomed zodat de functie beschikbaar wordt
activeer dan de functie en wijs het object aan waarvan u de geometrie wilt kopiëren
De te kopiëren geometrie licht transparant rood op. Dat is vaak lastig te zien wanneer dat object normaal in het rood of oranje getekend wordt, zoals hagen. De applicatiebeheerder kan dan de legenda van die kaartlaag (laten) wijzigen.
Dat is ook lastig te zien wanneer u aan een te wijzigen object geometrie wilt toekennen; het geselecteerde (te wijzigen) object is dan donkerblauw. Dit is niet te wijzigen.
Wanneer u geometrie van een ander object wilt kopiëren, dan moet die kaartlaag selecteerbaar zijn. In de definitie van het legendabestand is vastgelegd of een kaartlaag selecteerbaar kán zijn (vraag het de applicatiebeheerder). En als dat zo is, dan moet de betreffende kaartlaag door de gebruiker ook een vinkje bij ‘Select’ in de legenda hebben.
Wanneer u geometrie van een niet-beheerlaag wilt kopiëren, dan kan het handig zijn om die laag niet bevraagbaar te maken (de applicatiebeheerder gaat daar over). Bij selecteren verschijnt dan geen informatie.
Naast de bevraagbaarheid (of niet) bepaalt ook de tekenvolgorde van de kaartlagen het gemak waarop geometrie gekopieerd kan worden. Twee voorbeelden van geometrie kopiëren…
Gras wordt verharding
De geometrie van een bestaand beheerobject wordt gekopieerd.
u geeft aan een nieuw wegvakonderdeel te willen tekenen en schetst het object door bijvoorbeeld een driehoek te tekenen;
Obsurv zoekt het dichtstbijzijnde wegvak en kent dat aan het nieuwe object toe. U vult die gegevens aan of wijzigt ze;
kopieer dan de geometrie door de functie uit de knoppenbalk te kiezen (zie afbeelding bovenaan deze pagina) en het gras aan te klikken;
bewaar het nieuwe object;
klik het object nu aan op de kaart, het gras en het wegvakonderdeel worden geselecteerd. Verwijder dan het gras.
Verharding wordt conform BGT
De geometrie van een niet-beheerobject wordt gekopieerd. De BGT-laag kan een laag uit de database zijn, dan is de BGT-koppeling in Obsurv gelegd. Hij kan ook een shapefile-laag zijn die dan geen dynamische koppeling met de BGT heeft.
De stappen zijn ongeveer gelijk aan ‘Gras wordt verharding’ hierboven.
zie stap 1, of u selecteert een bestaand wegvakonderdeel;
bij nieuw tekenen zie stap 2. Bij een bestaand wegvakonderdeel kunt u natuurlijk ook kenmerken willen wijzigen;
zie stap 3, maar klik nu het BGT-object om de geometrie te kopiëren;
bewaar het nieuwe object;
Het is hierbij handig wanneer de BGT niet bevraagbaar is, want anders zou u bij het selecteren twee objecten kunnen ‘raken’, die dan in de lijst onder de kaart zouden verschijnen, waarbij u daar expliciet het wegvakonderdeel zou moeten kiezen (een extra handeling dus).
Het is hierbij handig wanneer de BGT over de beheerobjecten heen getekend wordt. De legenda kan dan het beste uit arceringen bestaan. U ‘prikt’ dan bij stap 1 het wegvakonderdeel, ook al ligt het onder het BGT-object. En u prikt dan bij stap 3 het BGT-object want dat ligt boven de beheerobjecten.
