
ORIGINEEL OBSURV | KAART

Deze helppagina gaat expliciet over het wijzigen van de geometrie. Kenmerken wijzigen wordt elders beschreven.
De geometrie van een object wordt gevormd door rode knikpunten. De roze tussenpunten liggen precies tussen twee knikpunten in en zijn ook te gebruiken om de geometrie te wijzigen. Bij het aanpassen van de geometrie heeft u keuze uit twee werkwijzen:
het aanpassen van de huidige geometrie.
het opnemen van een geheel nieuwe geometrie, zie beheerobject toevoegen om een nieuw object te tekenen.
Het aanpassen van de bestaande geometrie gaat als volgt:
selecteer het gewenste object. Het pop up venster met kenmerken verschijnt en de knop ‘Geometrie wijzigen’ is actief;
klik nogmaals op het beheerobject zodat de knikpunten en tussenpunten verschijnen;
verschuif een knikpunt door er met de muis op te staan en de linker muisknop ingedrukt te houden;
verwijder een knikpunt door er met de muis op te staan, de rechter muisknop ingedrukt te houden en tegelijk op de Delete-knop op het toetsenbord te drukken;
verwijder meerdere knikpunten door beide knoppen ingedrukt te houden en steeds boven een ander knikpunt te staan;
voeg een knikpunt toe door op een tussenpunt (roze) te gaan staan en dát te verschuiven. Het tussenpunt wordt een knikpunt en er verschijnt aan weerszijden een nieuw tussenpunten;
sla de wijzigen op
U kunt knikpunten laten aansluiten (‘snappen’) op andere objecten. De kaartlaag van die objecten moet dan snappable staan. Zie legenda beheren.
Midden in het object wordt ook een rood cirkeltje getekend. Dat is het zwaartepunt van het object en ook dat kunt u verschuiven. Het hele object wordt dan verplaatst.
