
NIEUW OBSURV | INVENTARISEREN | BIJZONDERE KENMERKEN PER MODULE
De module Spelen kent drie typen objecten: speelplekken, speelondergronden en speeltoestellen.
Een speelplek wordt weliswaar als vlakobject in Obsurv bewaard, maar het is geen fysiek object in de openbare ruimte. Het kan dus ook geen koppeling met de BGT hebben.
Speelondergronden zijn wel fysieke objecten met een koppeling met de BGT. Speeltoestellen zijn ook fysieke objecten, maar die hoeven geen koppeling met de BGT te hebben. Het mag wel.
Playmapping keuzelijsten
Aan speelondergronden en speeltoestellen zijn keuzelijsten gekoppeld; ondergrondtype en toesteltype bijvoorbeeld. Wanneer de licentie Playmapping geactiveerd is, dan wordt de eigen keuzelijst voor speeltoestellen genegeerd en kunt u alleen uit Playmapping-lijsten een objecttype of ondergrondtype kiezen. De daarbij horende kenmerken, bijvoorbeeld de maatvoering, kunt u nog wijzigen.
.png)
Playmapping kenmerken zijn herkenbaar aan het logo. Merk op dat de categorie een verplicht kenmerk is. Op basis van een categorie biedt Playmapping een lijst met toesteltypen aan.
Maar u kunt ook eerst de lijst met toesteltypen openen en daar zoeken op (delen van) trefwoorden voor categorie, fabrikant en toestelnaam. Zodra u een toestel heeft gekozen kunt u de standaard kenmerken overnemen en deze, al dan niet gewijzigd, toepassen op het betreffende object. De categorie wordt automatisch gevuld.
Heeft u geen licentie, dan moet u zelf de keuzelijsten beheren. U ziet dan bij het inventariseren een oranje loepje in plaats van het logo.
Op basis van de Playmapping keuzelijsten zijn zes vooraf gedefinieerde inspecties mogelijk. Heeft u geen licentie, dan zijn díe inspecties niet mogelijk.
Speelplekken
Binnen een speelplek kunnen zowel speelondergronden als andere objecttypen liggen, zoals voetpaden en groenelementen. Deze moeten op elkaar aansluiten en mogen elkaar niet (deels) overlappen.
Het is databasetechnisch mogelijk om als ondergrondtype ‘gras’ te gebruiken. Het voordeel is dat u gemakkelijk per speelplek (of voor speelplekken opgeteld per wijk) de totale oppervlakte aan gras kunt berekenen. Naast het oppervlakte zand, kunstgras of welk ondergrondtype dan ook.
Daar tegenover staat dat berekening van bijvoorbeeld het totaal te maaien areaal dan lastiger is; u moet dan in de module Groen die oppervlakte berekenen en ook in de module Spelen.
Een mooie tussenweg zou kunnen zijn om grassen altijd in de module Groen op te slaan en bij het groengebied of in de kolom ‘Structuurniveau’ of ‘Bestemming’ aan te geven dat het om een speelplek gaat.
