NIEUW OBSURV | KAART

Picture

Een beheerobject moet via de kaart worden toegevoegd, en die kaart hoort bij een module. Dus als u een speeltoestel wilt toevoegen, dan moet u in de module Spelen zitten. Objecten toevoegen die niet bij Spelen, , VKS, OO of OVL horen, moet u in de oude Obsurv omgeving toevoegen.

Door op het plusje te drukken activeert u de tekenmodus (het pijltje links is de selectie-modus). Afhankelijk van de module kiest u dan het objecttype, speeltoestellen in dit voorbeeld. Teken dan het object, en afhankelijk van het objecttype is dat een punt, lijn of vlak. De geometrie van een ander object kopiëren kan ook.

Picture

Vul de kenmerken in en sla het object op. Via Opslaan + 1 slaat u het object op en kopieert u tegelijk de kenmerken. U kunt meteen een volgend object met standaard die kenmerken tekenen.

Object tekenen

Het objecttype bepaalt dus of u punten, lijnen of vlakken tekent.

Picture

U tekent meteen een puntobject door op de kaart te klikken en bij een lijn- of vlakobject tekent u een serie knikpunten. Sluit zo’n object af met een dubbelklik of met het vinkje (zie afbeelding).

Tijdens het tekenen kunt u steeds het laatste knikpunt verwijderen met het middelste knopje links, of helemaal opnieuw beginnen met het middelste knopje rechts. Met het kruisje breekt u het object tekenen geheel af.

Om nauwkeurig te kunnen tekenen in de kaart kunnen bestaande geometrie (vlakken, lijnen en punten) gebruikt kunnen worden om op te ‘snappen’. Snappen is een functie die automatisch de randen en punten van het ene object uitlijnt op de randen en punten van een ander object.

Picture

Als u de geometrie van een ander object wilt overnemen, klikt u op Kopieer geometrie om de functie te activeren (zie afbeelding). Vervolgens selecteert u het object welke u wil kopiëren, dit kan een vlak of een lijn zijn. Vul in het detailpaneel de verplichte velden in. Wanneer u het object opslaat zal Obsurv een nieuw geometrie over het gekopieerde object plaatsen.

Zolang deze functie actief is kunt u zelf geen geometrie teken. Om zelf te tekenen annuleert u eerst de Kopieer geometrie functie door op het kruisje te klikken links onderin het menu.

Het invullen van kenmerken is beschreven in het hoofdstuk Inventariseren. Maar bij nieuwe objecten tekenen gebeurt nog wat meer…

Bij speelondergronden en speeltoestellen worden enkele kenmerken van de dichtstbijzijnde speelplek als kenmerk ingevuld. Dit werkt tot een straal van 40 meter, of welke afstand er in het oude Obsurv is gedefinieerd. Vraag het uw applicatiebeheerder.

Een object tekenen met een gat er in zit nog niet in deze versie.

Picture